måndag 18 oktober 2010

Ekonomi



Jag gissar att det är många som sitter där ute och funderar på om ni skall bygga eller inte och i sådana fall, vad ni skall bygga. Siffrorna är rätt svåra att få grepp om varför jag gärna kan dela med mig av min kalkyl på Doppingen. Jag är själv revisor och tycker att det är rätt kul med budgetering...

Vissa grejer är sjukt svåra att beräkna så som i princip allt som har med markarbeten att göra. Vi har en extremt gynnsam tomt som är gjord av sand och matjord, ändå landade markarbetena på 60 tkr. (verkligheten stämde där rätt bra med budget även om den stora kostnaden var för maskiner och inte för fyllnadsmassor) Kalkylen här ovan är baserad på att vi gör i princip allt snickarjobb själva. El ,VVS och maskinarbeten är i princip det enda vi lejer för. Besparingen för att göra jobbet själv får jag till ca 6-700 tkr totalt. Inte så mycket så det gäller att man tycker att det är roligt också.

Något som jag missat i kalkylen är spik och skruv. Golvet är dock i dyraste laget vilket gör att det jämnar ut sig. Det som slår mycket är också priset på tomten. Vår tomt var dyr men med en billig tomt så kan man göra rejäla besparingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar